|
El cimbori gòtic-plateresc, alçat primer per Juan de Colònia al segle XV i reconstruït per Juan de Vallejo al XVI. Amb un probable disseny de Felipe Bigarny, Vallejo va presentar una elevada estructura de prisma octogonal dividida en dos cossos. Quatre torres adossades i rematades per esveltes agulles reforcen l'impacte visual del tambor central. En cadascun dels seus vuit costats s'obren dos grans finestrals amainelados que permeten una intensa il · luminació de l'interior. L'estil renaixentista plateresc es conjuga amb el gòtic final, el qual es manifesta en el seu minuciós programa decoratiu i en la verticalitat originada pels seus nombrosos pinacles i chapiteles. El perfil resultant és, encara, bàsicament gòtic.
|
El cadirat del cor, obra renaixentista plateresca de Vigarny. que ocupa els tres trams de la nau major immediatament anteriors al creuer del temple, amb el seu magnífic cadirat formada per 103 seients tallats en noguera, és el resultat de diferents fases constructives. Així, el primer cor, d'estil gòtic i avui desaparegut, estava situat al presbiteri, en els flancs del vell retaule major, seguint el model francès, on el cor capitular se situa sempre a la capçalera.
|
|
La renaixentista Escala Daurada.
L'obra va ser encarregada el 1519 pel capítol de la catedral i el bisbe Juan Rodríguez de Fonseca, qui la van pagar. Obra de Diego de Siloé inspirada en el renaixement italià, està esculpida amb una gran riquesa iconogràfica basada en els gravats de Nicoletto Rosex dóna Modena, Agostino de Musi, fra Antoni de Monza, Giovanni da Brescia i Agostino Veneziano. Els ampits de ferro sobredaurat (1523-1526) són del mestre francès Hilario. L'escala comunicava la porta de la Coronería amb la catedral, salvant amb molta originalitat un desnivell de gairebé vuit metres |
|
El Santíssim Crist de Burgos, imatge de gran tradició devocional.
És el que té una devoció més estesa per tot Espanya i Hispanoamèrica. La seva iconografia es distingeix pels faldons que li cobreixen les cames. |
|
La tomba del Cid i la seva esposa Donya Jimena, la seva carta d'arres i el seu cofre
Al terra del creuer, just sota el cimbori, es troba des de 1921 el sepulcre del Cid i Doña Jimena. Les seves restes, procedents del Monestir de Sant Pere de Cardeña, van ser inhumats sota una simple llosa de marbre amb la corresponent inscripció, en una solemne cerimònia en què es va llegir un epitafi redactat per Ramón Menéndez Pidal. Cal afegir que l'espai del creuer està flanquejat per dues reixes de principis del segle XVIII forjades segons projecte de fra Pedro Martínez, qui també va dissenyar els púlpits. |
|
El Papamosques és un autòmat de la catedral de Burgos que totes les hores en punt obre la boca alhora que mou el braç dret per accionar el batall d'una campana.
El Papamosques està situat a la part alta de la nau major, en el finestral sobre el trifori, en el primer tram dels peus de la basílica. Es tracta d'una figura de mig cos que treu el cap sobre l'esfera d'un rellotge. Vesteix de vermell, els trets del seu rostre són mefistofélicos i mostra una partitura a la mà dreta. Amb aquesta mateixa mà empunya la cadena del batall d'una campana. Cada hora en punt s'acciona un mecanisme que mou el braç que provoca les campanades |
|
dilluns, 20 de maig del 2013
ELS TRESORS DE LA CATEDRAL
Nombrosos són els tresors arquitectònics, escultòrics i pictòrics del seu interior. Destaquen:
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada